Hangi vitamin hangi besinde bulunur?

Vitaminler, vücudumuzun sağlıklı bir şekilde hayatta kalması için ihtiyaç duyduğu besinlerdir. Vücudumuzun gelişmesinde ve vücut fonksiyonlarının olması gerektiği gibi çalışmasında 13 vitamin rol oynar. Bu vitaminleri; A, C, D, E, K vitaminleri ve B vitaminleri (Tiamin, Riboflavin, Niasin, Pantotenik Asit, Biyotin, B6, B12 ve Folat) olarak sıralayabiliriz. Bu vitaminleri dışarıdan takviye edebileceğimiz gibi yiyeceklerden de temin edebiliriz.
Peki hangi yiyecekte hangi vitamin vardır?
A Vitamini;

  • Sığır karaciğeri ve diğer sakatatlarda (ancak bu gıdalar da kolesterol bakımından yüksektir, bu nedenle yediğiniz miktarı sınırlandırabilirsiniz).
  • Somon gibi bazı balık türlerinde,
  • Yeşil yapraklı sebzeler, brokoli, havuç ve kabak gibi diğer yeşil, turuncu ve sarı sebzelerde,
  • Kavun, kayısı ve mango gibi meyvelerde bolca A vitamini bulunur.
B1 Vitamini (Tiamin); 
  • Kepekli tahıllar ve güçlendirilmiş ekmek, tahıl, makarna ve pirinç,
  • Et ve balık,
  • Baklagiller(siyah fasulye ve soya fasulyesi gibi, tohumlar ve fındıkta bulunur.
B2 Vitamini (Riboflavin);
  • Yumurtalar, sakatatlar, böbrekler ve karaciğer gibi, yağsız etlerde ve az yağlı sütlerde,
  • Yeşil sebzelerde (kuşkonmaz, brokoli ve ıspanak gibi),
  • Güçlendirilmiş tahıllar, ekmek ve tahıl ürünlerinde bulabilirsiniz.
B3 Vitamini (Niasin);
  • Kümes hayvanları, sığır eti ve balık gibi hayvansal gıdalarda,
  • Bazı fındık, baklagiller ve tahıl türlerinde,
  • Birçok ekmek ve tahıl gibi zenginleştirilmiş gıdalarda bulabilirsiniz.
B5 Vitamini (Pantotenik Asit);
  • Sığır eti, kümes hayvanları, deniz ürünleri ve sakatatlarda
  • Yumurta ve süt ürünlerinde,
  • Mantar, avokado, patates ve brokoli gibi sebzelerde,
  • Tam buğday, kahverengi pirinç ve yulaf gibi tam tahıllarda,
  • Fıstık, ayçiçeği tohumu ve nohut gibi besinlerde bulunur.

B6 Vitamini:

  • Kümes hayvanları, balık ve sakatatların hepsi B6 vitamini bakımından zengindir.
  • Patates ve diğer nişastalı sebzeler B6 vitamininin başlıca kaynaklarındandır.
  • Önemli B6 Vitamini kaynakları arasında meyvelerde (narenciye hariç) yer alır.
B7 Vitamini (Biotin):
  • Et, balık, yumurta ve sakatatlar,
  • Tohumlar ve fındık,
  • Bazı sebzeler (tatlı patates, ıspanak ve brokoli gibi) de bulunur.
B9 Vitamini (Folat);
  • Sığır karaciğeri,
  • Sebzeler (özellikle kuşkonmaz, brüksel lahanası ve ıspanak ve hardal yeşilliği gibi koyu yeşil yapraklı sebzeler),
  • Meyve ve meyve suları (özellikle portakal ve portakal suyu),
  • Fındık, fasulye ve bezelye (yer fıstığı, börülce ve barbunya gibi) besinlerde bulunur.
B12 Vitamini;
  • B12 vitamininin en iyi kaynakları olan sığır karaciğeri ve istiridyede,
  • Balık, et, kümes hayvanları, yumurta, süt ve ayrıca B12 vitamini içeren diğer süt ürünlerinde,
  • B12 vitamini ile güçlendirilmiş bazı kahvaltılık tahıllar, besleyici mayalar ve diğer gıda ürünlerinde bulunur.
C Vitamini;
  • Turunçgiller (portakal ve greyfurt gibi) ve meyve sularının yanı sıra çok fazla C vitamini içeren kırmızı ve yeşil biber ve kivide bulunur.
  • Ayrıca C vitamini içeren brokoli, çilek, kavun, fırında patates ve domates gibi diğer meyve ve sebzelerde de bulunur.
D Vitamini;
  • Somon, ton balığı ve uskumru gibi yağlı balıklar en iyi D vitamini kaynakları arasındadır.
  • Sığır karaciğeri, peynir ve yumurta sarısında az miktarda bulunur.
E Vitamini;
  • Buğday tohumu, ayçiçeği ve aspir yağları gibi bitkisel yağlar en iyi E vitamini kaynakları arasındadır. Mısır ve soya fasulyesi yağları da bir miktar E vitamini sağlar.
  • Fındık (fıstık, fındık ve özellikle badem gibi) ve tohumlar (ayçiçeği tohumu gibi) de en iyi E vitamini kaynakları arasındadır.
  • Ispanak ve brokoli gibi yeşil sebzeler bir miktar E vitamini sağlar.
K Vitamini;
  • Ispanak, lahana, brokoli ve marul gibi yeşil yapraklı sebzelerde,
  • Sebze yağlarında,
  • Yaban mersini ve incir gibi bazı meyvelerde,
  • Et, peynir, yumurta ve soya fasulyesi gibi besinlerde bulunur.